‘Kaboenk’ deed onze jeep in Spanje bij elke bocht. We moesten de Pyreneeën nog door om naar huis te komen. Die hele vakantie hadden we alleen maar grappige pech gehad. Twee keer een kokende motor (Stel je voor, bergweggetje, 40 graden en geen water in zicht). De koelvloeistofslang was ontploft; de weeïge geur van dat spul had een enorme aantrekkingskracht op wespen. En de uitlaat viel er onderuit, net toen we een camping bij Madrid op reden, en met een V8 motor geeft dat best een hoop herrie, tot ons plezier. En nu, vlakbij Zarautz, een klein dorpje aan de kust bij Bilbao, brak de stabilisatorstang. Kaboenk. Doorrijden was absoluut onmogelijk.

“Hoezo gestrand?” beet mijn toenmalige chef, bij het bureau waar ik vormgeving deed, me toe door de telefoon. “Jij zorgt maar gewoon dat je er maandag weer bent!” Exact op dat moment hoorde ik luid en duidelijk opnieuw ‘Kaboenk’. Dit keer in mijn hoofd. Alsof er een prehistorisch ei van een langgekoesterd verlangen naar vrijheid open brak.

  • Die jeep was kapot.
  • Verder gaan was geen optie.
  • De zon scheen.
  • Mijn telefoon ging.
  • Michiel, mijn trouwste klant, vroeg wanneer ik weer terug zou zijn. Ik zei: “Waarschijnlijk pas over een paar dagen, want … “ en ik legde hem het verhaal uit. Zegt Michiel: “Mooi, want ik zoek nog een partner voor mijn bedrijf.”
  • Ik nam ontslag.
  • De wereld lag voor me open.

In die volgorde en in dat tempo gebeurde het. Het ei met stille verlangens brak open.

Oya Creatief sluimerde al vanaf 2009, parttime. Daar, in die bloedhitte, zwierde het besluit uit dat ei, vurig en temperamentvol: het was de hoogste tijd om fulltime voor mijn eigen bedrijf te gaan. Het was 4 oktober 2013.

Oya – omdat dat in het Afrikaans ‘verandering’ betekent. Vormgeving en beeldvorming veranderen direct het perspectief van bedrijf, klant en product. Vandaar ook de vogel als logo. Die vliegt van hoog naar laag en ziet alles vanuit verschillende invalshoeken.

En ook Oya omdat mensen de hele dag door al ‘oh, ja!’ zeggen, zodat de naam lekker vaak genoemd wordt. Nog maar net begonnen en nu al een naamsbekendheid van jewelste.

Toen we uiteindelijk weer thuis waren was alles anders. Vanaf die tijd doe ik alleen nog maar wat ik echt leuk vind. Bard zijn. Het verhaal creëren van jouw bedrijf of organisatie, in woord en beeld, zodat je klanten je nooit meer vergeten. Zorgen dat je gezien wordt door je klanten. Stralend. Zo vangt Oya Creatief de zon voor je.